Gravid

Forundersøgelse

Graviditet er en ofte lykkelig omstændighed, men kan med tiden give smerter især i ryg og bækken, da belastningsforholdene i ryggen ændres, efterhånden som det lille barn vokser. Har du som gravid begyndende smerter i ryg eller ben, kan kiropraktoren med udgangspunkt i din sygehistorie og en grundig objektiv undersøgelse finde frem til det væv, der er årsagen til smerten. Der foretages ingen røntgenundersøgelse af gravide, da fosteret ikke bør udsættes for radioaktive stråler.

Ledbehandling

Behandlingen af ledsmerter foregår blidt hos den gravide. Det vil som regel være uden vrid af rygsøjlen. På klinikken vil det være muligt at ligge på maven og modtage behandling. Via ledbehandling optimeres bevægelsen i eventulet “stive led” og belastningen af de omkringliggende strukturer mindskes. Led der har øget bevægelighed (bækkenløsning) behandles med øvelser.

Muskulær behandling

Til behandling af de muskulære spændinger anvendes lette tryk i muskulaturen samt evt. akupunktur. Som supplement gives ofte instruktion i strækøvelser eller mobiliserende øvelser.

Gode råd til aflastning af bækkensmerter hos gravide:

• Undgå gentagende foroverbøjning samt vride i ryggen (lad andre støvsuge og vaske gulv)
  • Sid ikke med benene over kors eller i skrædderstilling
  • Stå med lige vægt på begge ben
  • Varier dine arbejdsstillinger
  • Undgå tunge løft
  • Tag ikke for store skridt
  • Tag trappen et trin ad gangen
  • Sæt dig baglæns ind i bilen og drej rundt med parallelle ben. Læg evt. et stykke silke, nylon eller plastik på sædet, så det er lettere at dreje rundt
  • Vend dig i sengen med parallelle ben – brug en stor pude mellem benene. Silkenattøj eller silkelagener gør det lettere at vende sig i sengen
  • Brug gode stødabsorberende sko
  • Hold dig fysisk aktiv så langt hen i graviditeten som muligt uden provokation af dine smerter (gåture, svømning)