Diskusprolaps

Diskusprolaps er en skade i én eller flere af rygsøjlens bruskskiver (diskus). Den bløde kerne i midten af bruskskiven siver ud og trykker på den nærliggende nerve. Der sker altså en prolapering (udsivning) af kernen i diskus, deraf navnet diskusprolaps.

Oftest opstår skaden i lænden, mindre hyppigt i nakken og sjældent i brystrygsøjlen. Ikke alle diskusprolapser medfører smerte. Faktisk har cirka 40 % af befolkningen over 40 år diskusprolaps i lænden uden at mærke noget særligt til det. Det typiske forløb strækker sig over 3-6 måneder. Symptomerne i form af smerter kan opstå pludseligt eller tage til i styrke over tid. Smerterne er i starten værst i lænden, men efterhånden som disse klinger af, dominerer bensmerterne. Smerterne er af voldsom jagende karakter og kan ofte forstyrre nattesøvnen. Udover smerte kan man også have nedsat muskelkraft og ændret følesans i benene.

Behandling af diskusprolaps kan med fordel udføres af Tidens Kiropraktor i Odense. Kontakt os gerne og bestil tid til en konsultation.

Behandling af diskusprolaps med Prolapspakken

I overenskomsten mellem Danske Regioner og Dansk Kiropraktor Forening fra 2014 blev “Prolapspakken” indført som et godt og sikkert behandlingstilbud, der kan hjælpe 96 % af patienter med en diskusprolaps i lænde- eller nakkeregionen, og som derved ikke får behov for kirurgiske indgreb. For patienterne med diskusprolaps i lænden eller nakken ved man, at det gælder om at komme igennem de første måneder med stærke smerter, hvorefter op mod 80% vil opleve, at smerterne aftager af sig selv.

Læs evt mere i denne folder

Studier har desuden vist, at efter 2 år er resultaterne ens for smerteplagede patienter med diskusprolaps, der har fået behandling mod diskusprolaps henholdsvis uden eller med operation, og efter otte år klarer patienter, der har fået aktiv behandling mod diskusprolaps uden operation sig faktisk bedst.

Der er altså god ræson i at fokusere på at udbrede tilbud som prolapspakken, der både indeholder smertelindrende behandlinger, træning og rådgivning. Det udtaler flere speciallæger, blandt andre overlæge Per Pallesen fra Ortopædkirurgisk Afdeling på Køge Sygehus:

“Jeg synes, kiropraktorernes prolapspakke er et fint tilbud, og jeg så den faktisk gerne som en del af det regionale behandlingsprogram. At skulle gennemgå en operation er af mange årsager ikke anbefalet som førstevalg, når behandling igangsættes”.

Vi kan heldigvis konstatere, at prolapspakken i Region Syddanmark fra 2014 er en del af forløbsprogrammet og altid tilbydes som en del af løsningen for behandling af diskusprolaps hos Tidens Kiropraktor. Behandlingen inkluderer smertestillende medicin kombineret med kiropraktisk behandling og mobilisering. Især kiropraktik og McKenzie øvelser (se Fysioterapi) kan være gavnligt. Kun en mindre procentdel (under 5%) af tilfældene er operationskrævende.

Ring og bestil tid til undersøgelse hos Tidens Kiropraktor i Odense på tlf. 28 10 60 05