Knæsmerter

Smerter i knæet kan komme af vidt forskellige årsager. Knæleddet er bygget op af mange strukturer med hver deres vigtige funktion. Skulle en af strukturerne udsættes for akut overbelastning kan vævet i strukturen pådrages skade med tilhørende hævelse, smerte og nedsat funktion. Eksempelvis kan vi nævne akutte korsbånd- og ledbåndsskader. Knæleddet kan også give symptomer ved nedsat stabilitet i knæled, hvor knæet udsættes for gentagne overbelastninger af enkelte strukturer grundet dårlig fordeling af pågældende belastning eller ved ubalance i muskelstyrker over knæleddet, der til sidst vil ende ud i en overbelastningsskade. Det typiske eksempel herpå er løberknæ eller springerknæ. Knæleddet kan efter mange års overbelastning udvikle artroseforandringer (slidgigt) på ledfladerne eller på bruskskiverne (menisk).

Kiropraktoren kan med en undersøgelse fastlægge problemets natur og med behandling og relevante øvelser ved fysioterapeut genskabe stabilitet og funktion. Ultralydsscanning er meget velegnet til supplerende undersøgelse af knæled, hvor overbelastningsskader eller akutte traumer kan afsløres nemt og ubesværet. Hvis kiropraktoren finder problemer uden for virkeområde, vil vi henvise til relevante faggrupper.

G.L.A:D (Glad Liv med Artrose i Danmark)

Har du artrose i hofter eller knæ? (også kendt under udtrykket slidgigt). Der er hos ledende forskere fundet betydelig bevis for effekten af træning, og hos Tidens Kiropraktor har du mulighed for at indgå i det nationale projekt: “Glad Liv med Artrose i Danmark”, hvor du får information, undersøgelse og træningsplan i én samlet pakke.

G.L.A:D-pakken er et samlet forløb på i alt 16 sæsioner, der følger nationale retningslinjer i behandling af artrose i hofter og/eller knæled, og varetages af vores fysioterapeut Katrine Boel Gjerum

Kontakt klinikken for tilmelding på 28 10 60 05 og start dine første skridt mod et bedre liv med artrose.