Rygsøjlens opbygning

Bag om rygsøjlen

7. december, 2022

Din rygsøjle er en kompliceret konstruktion, der virker som udgangspunkt for de fleste af kroppens bevægelser. Knoglestrukturen sikrer en stærk, men også fleksibel støtte til kroppen, og beskytter den sårbare rygmarv, som ­løber inde i rygsøjlen. Her er fem ting, du måske ikke lige vidste om rygsøjlen:

Rygsøjlens opbygning

1) 33 hvirvler

Rygsøjlen består af hvirvler, der går fra halebenet og op til ­kraniet. Den er inddelt i 5 ­afsnit: hals, bryst, lænd, bækken og ­haleben. Der er:

• 7 halshvirvler
  • 12 brysthvirvler, 5 lændehvirvler
  • 5 sammenvoksede bækken­hvirvler
  • 4 sammenvoksede halebenshvirvler

2) Årsag til mange smerter

Lændesmerter er de mest almindelige rygsmerter. I tidens løb er der opstået mange forklaringer på, hvad årsagen er. De har desværre skabt en del forvirring og fejlopfattelser såsom: ”noget har forskubbet sig”, ”en diskus er hoppet ud” eller ”en nerve er kommet i klemme”. De forklaringer er alt for simple til at forklare, hvad der giver lændesmerter – i forhold til, hvor kompliceret det er, det, der egentlig sker.

Langt de fleste lændesmerter er det, man kalder uspecifikke ­eller mekaniske lændesmerter. ­Andre betegnelser er ”hold i ­ryggen”, ”lumbago”, ”hekseskud” eller ­”låsning i lænden”. Betegnelserne ­betyder reelt alle det samme, nemlig, at man har udelukket, at der er tale om en diskusprolaps eller en alvorlig sygdom (fx en gigtsygdom) som årsag til smerterne.

3) Brusk som støddæmpere

Diskus kaldes den skive af brusk, som ligger mellem alle ryghvirvlerne. Den har en ydre ring og en kerne, der i barndommen er geleagtig og med alderen bliver mere fast. Hvis brusken i en diskus revner, kan den bløde kerne bule ud og trykke på nerver, der går fra rygmarven ud til arme eller ben, alt efter hvor i rygsøjlen diskus sidder. Det hedder en diskusprolaps og kan give smerter, der stråler ud i enten skulder/arm eller balde/ben. Man kan dog sagtens have en prolaps, som fx kan ses på en MR-skanning, uden at man mærker noget til den. Har man mange smerter, er det godt at vide, at kiropraktorer har et pakke­forløb til diskusprolaps, hvor man ­bliver ­hjulpet med smerterne, mens ­kiropraktoren følger, hvordan tilstanden udvikler sig.

4) Facetleddene

Mellem hver ryghvirvel sidder 2 små led, som hjælper med at holde rygsøjlen sammen og gøre ­ryggen ­bøjelig. De hedder facetled. Skade eller betændelse i facetleddene kan give stivhed eller smerte. ­Måske har du fx hørt om facetledssyndrom.

5) Atlas bærer kraniet

Den øverste hvirvel i rygsøjlen, den kraniet hviler på, kaldes atlas. Den er opkaldt efter titanen Atlas fra den ­græske mytologi. Atlas blev nemlig dømt til at bære himlen på sine skuldre, fordi han deltog i krig mod Zeus. Udformningen af atlas gør, at vi kan bevæge hovedet både forover og bagover, som når vi n­ikker “ja”. Lige under atlas ­findes den anden halshvirvel, kaldet axis, som gør det muligt at rotere hovedet.

Har du ondt i ryg eller nakke?? Så står vi klar med en grundig undersøgelse og vurdering. Sammen vil vi finde den løsning der passer bedst til dig og dine smerter. Book en tid online øverst på denne side eller ring og bestil en tid på 28 10 60 05.

Tidens Kiropraktor – altid en god behandling