Generelt

Symptomer

Symptomer fra kroppens led og muskler opstår ofte, når fordeling af belastning over et eller flere led ikke er optimal, også omtalt som manglende stabilitet eller som instabilitet, og gælder for alle kroppens regioner. Dårlig fordeling af belastning over kroppens mange led er en ubevidst handling, og først når dette har stået på i længere tid “flyder bægeret over”, og symptomer på overbelastning opleves, enten som akutte skader eller snigende tiltagende symptomer over flere dage eller uger.

Eksempelvis har 15-30 % af alle danskere oplevet smerter relateret til lænderyg inden for de sidste 2 uger. Smerter i lænderyg opstår oftest ved dårlig spredning af belastning i lænderyg under bevægelse eller i statiske stillinger. Herved overbelastes enkelte strukturer i lænderyggen, og vil efter kort tid resultere i smerter i og omkring det overbelastede væv eller i det instabile led. Overbelastede led, discus, ledbånd eller muskler fungerer dårligere og er for kiropraktoren nem at lokalisere i en grundig undersøgelse.

Nedsat stabilitet i kroppens muskler og led kan påvirke patienten på mange måder udover smerter og stivhed omkring rygsøjlen. Det kan f.eks. føre til hovedpine, svimmelhed, prikkende/stikkende fornemmelse i fingrene osv.

Dårligt fungerende led og muskler kan give gener fjernt fra hvor problemet sidder. Dette fænomen kan skyldes rent mekaniske forhold, eller centralnervesystemets manglende evne til at lokalisere smerten korrekt (såkaldte henviste smerter).

Se også vores klinik i lyse venlige lokaler