Hoftesmerter

Artrose (slidgigt)

Der findes mange årsager til smerter i hofteled. Med alderen er den største årsag artrose (tidligere kaldet “slidforandringer” eller “slidgigt”), men kan også findes hos yngre personer. Nye studier (2012) udført af Nordisk Institut for Kiropraktik og Klinisk Biomekanik i samarbejde med ortopædkirurgisk afdeling på Odense Universitetshospital viser stor positiv effekt på smerter og bevægelighed i forbindelse med kiropraktisk behandling og stabiliserende hoftetræning hos patienter med hofteartrose (artikel). Hoftesmerter er ofte relateret til smerter i lysken, dybt i balle eller smerter i knæ, og kan opstå spontant i forbindelse med sport eller ved ensformig gentagne bevægelser i almindelige daglige gøremål. Ultralydsscanning er bedste supplerende undersøgelse til den grundige klinisk undersøgelse

G.L.A:D (Glad Liv med Artrose i Danmark)

Har du artrose i hofter eller knæ? (også kendt under udtrykket slidgigt). Der er hos ledende forskere fundet betydelig bevis for effekten af træning, og hos Tidens Kiropraktor har du mulighed for at indgå i det nationale projekt: “Glad Liv med Artrose i Danmark”, hvor du får information, undersøgelse og træningsplan i én samlet pakke.

G.L.A:D-pakken er et samlet forløb på i alt 16 sæsioner, der følger nationale retningslinjer i behandling af artrose i hofter og/eller knæled, og varetages af vores fysioterapeut Katrine Boel Gjerum

Kontakt klinikken for tilmelding på 28 10 60 05 og start dine første skridt mod et bedre liv med artrose.

Irriteret slimsæk (bursitis trochanterica eller iliopectinea)

Omkring hoften har vi nogle små slimsække, som nedsætter friktionen af senerne i området. Irritationen kan opstå efter et traume mod hoften, sekundært til slidgigt i hoften, eller som fejlbelastningsskade hos især løbere etc. Symptomerne er en dyb skarp smerte på ydersiden af hoften trækkende ned mod knæet (bursitis trovhanterica) eller nær hofteleddet dybt i lysken (bursitis iliopectinea). Ofte forværres de om natten samt ved at ligge på siden. Kiropraktisk behandling har god effekt. Ultralydsscanning er 1. valg som supplerende undersøgelse, der tydeligt kan be- eller afkræfte mistanken. Der findes mange andre slimsække i kroppens øvrige led, der alle reagere på uhensigtsmæssig belastning, og langt de fleste kan erkendes med ultralydsskanning.

Børn

Børn og spædbørn kan også have hoftesmerter eller nedsat funktion i hofter, og vi anbefaler altid at få undersøgt dette ved kiropraktor og altid i samarbejde med egen praktiserende læge.